Wednesday, 11 June 2014

Kayuhan Mingguan ~ 7 Corners

Kembali lagi dengan entri terbaru. Kayuhan mingguan V34CT pada 31 May diteruskan dengan kayuhan offroad ke 7 Corners. Rakan kayuhan V34CT yang berkelapangan pada hari itu cuma Fisol, Sahar dan penulis sendiri. Kami bertiga berkumpul di Restoran Dinas Sg Ara pada jam 7.30 pagi.

Sahar yang sampai lebih awal bersarapan dahulu di Restoran Dinas manakala penulis cuma menemani beliau bersarapan sementara menunggu Fisol tiba. 10 minit kemudian Fisol sampai dan kami memulakan kayuhan ke 7 Corners melalui offroad Setia Green Sg Ara. Jangkaan penulis dan Sahar, Fisol akan membawa kami naik ke 7 Corners melalui Bukit Karpet tersasar. Kami berdua mengikut Fisol hingga sampai ke kawasan perumahan baru berdekatan Relau dan mula kayuh mendaki naik Bukit Setia Green yang akan tembus terus ke jalan besar menunju Bukit Baru Balik Pulau.

Pada awal kayuhan mendaki melalui offroad Bukit Setia Green penulis rasakan agak mencabar dengan pendakian yang berterusan sekitar 2.5KM untuk sampai ke simpang jalan yang menemukan jalan besar ke Balik Pulau. Penulis dan Fisol menunggu Sahar disimpang jalan tersebut yang agak ketinggalan dibelakang.

Dah sampai simpang jalan ke Balik Pulau dari offroad Setia Green Sg Ara

Setelah Sahar sampai, kami meneruskan kayuhan mendaki melalui jalan besar Bukit Baru menuju puncak anjung indah. Penulis mendahului kayuhan diikuti Fisol dan Sahar. Semasa mendaki naik ke anjung indah, kelihatan 3 rider lain yang sedang turut sama mendaki naik. Penulis yang sampai dahulu di anjung indah mengambil peluang bergambar disitu dengan berlatar belakangkan permandangan Balik Pulau.

Gambar permandangan Balik Pulau dari puncak Anjung Indah

Fisol yang tidak sedar akan penulis yang berhenti di Anjung Indah terus saja menuruni Bukit Baru dan menunggu di Kuil Cina berdekatan simpang offroad ke 7 Corners. Penulis yang mengagak bahawa Fisol telah terlepas menuruni Bukit Baru sempat memanggil beliau di channel V27, seketika kemudian Fisol menjawap panggilan dan memaklumkan lokasi beliau menunggu. Penulis mendapatkan Sahar yang baru saja tiba dipuncak Anjung Indah dan memaklumkan lokasi Fisol berada. 

Sebelum sempat penulis meneruskan kayuhan menuruni bukit dari Anjung Indah, terlihat rakan-rakan kayuhan dari GTB yang sampai disitu. Penulis sempat berbual pendek dengan rakan-rakan GTB sebelum meneruskan kayuhan hingga ke lokasi Fisol dan Sahar sedang menunggu.

Bergambar dulu dengan rakan-rakan GTB


Fisol, penulis dan Sahar meneruskan kayuhan offroad dari kuil cina untuk memasuki laluan ke puncak 7 Corners. Di sini penulis merasakan laluan mendaki naik ke 7 Corners berada disatu tahap yang tinggi sedikit berbanding laluan offroad Setia Green awal tadi. Ianya bermula selepas melalui jalan yang baru berturap dan lebar, kecuraman dan selekoh yang pendek tetapi single trek menyukarkan kayuhan. 

Permulaan offroad ke puncak 7 Corners


Keadaan yang lembab serta simen yang berlumut kadang kala memutarkan tayar belakang setempat. Penulis hampir saja terbabas dari laluan ketika tayar belakang berputar setempat ketika mendaki laluan berlumut. Ketika itu, kayuhan menjadi semakin berisiko dan kami lebih fokus mengawal basikal masing-masing.

Ada ketika kami berhenti, Fisol meninjau laluan yang kami ambil kerana bimbang tersilap laluan. Laluan dihadapan yang membawa kami ke puncak ditebing bukit berpokok getah rupanya laluan yang salah. Kami berpatah balik dan menuruni perlahan-lahan hingga melalui rumah pekebun cina, dimana Fisol mengesahkan bahawa itu adalah laluan yang betul.

Berhenti sekejap dilaluan... indah panorama lanskap


Dari sisa tenaga yang ada, penulis mendahului laluan single trek naik ke puncak 7 Corners. Fisol berhenti menunggu Sahar yang keletihan dibelakang kemudian sampai dan kami bertiga berehat sebentar di puncak 7 Corners.

Puncak 7 Corners. Tiada pemandangan yang menarik untuk disaksikan.


Kayuhan seterusnya kami akan menuruni single trek yang kiri kana dipenuhi belukar. Fisol meredah dahulu belukar dihadapan dan diikuti oleh penulis dan Sahar. Laluan ini betul-betul menguji keberanian sebenar seorang rider. Kita boleh tersekat atau terbabas dengan ranting belukar yang berselirat dikiri dan kanan laluan. Atau kita boleh terjatuh kerana hilang kawalan bila tayar basikal yang terlanggar lopak trek yang berbatu-batu. 

Mujur kali ini kami bertiga selamat melepasi laluan singe trek offroad tersebut. Walau ada waktu penulis hampir terbabas ketepi laluan yang berbatu-batu, kaki ini sempat menahan ditebing laluan dengan bantuan brek yang mencengkam.

Kurang 10 minit kami menuruni puncak 7 Corners tersebut dan akhirnya kami sampai disimpang naik ke puncak Bukit Karpet. Kami mendaki naik dan berehat sepuasnya di puncak Bukit Karpet kerana kami sedar kayuhan selepas itu hanyalah menuruni Bukit hingga keluar dari offroad.

Dah sampai Bukit Karpet... Last pit stop sebelum menuruni Bukit Karpet dan bersurai.

Lebih kurang 20 minit kami berehat di puncak Bukit Karpet, rider lain yang ada disitu semuanya telah beredar. Kami turut mengambil langkah sama dengan meninggalkan puncak Bukit Karpet. Kami mengambil laluan panjang menuruni Bukit Karpet yang lebih relaks. Dengan kawalan brek dan sekali sekala membuat kayuhan ketika menuruni bukit akhirnya menemukan kami dengan jalan keluar dari offroad Bukit Karpet. Kami bersurai disitu dan pulang ke rumah masing-masing dengan satu kepuasan baru iaitu menawan puncak 7 Corner (reverse).

Sekian dahulu cerita ringkas kayuhan ke 7 Corners. Bertemu lagi dilain entri insyaAllah.

Untuk gambar-gambar yang lebih menarik sila layari :






No comments:

Post a Comment